Zo maak je een magazine.

Een tijdschrift of een magazine is een tastbaar product met een hoge attentiewaarde. De content is beperkt houdbaar en het ontwerp zo up-to-date mogelijk. De inhoud weerspiegelt een thema, bedrijfsactiviteiten of een speciale gelegenheid. 

Al vanaf onze start maken we magazines. Wij houden ervan.

Natuurlijk staan digitale media boven aan je lijst, want deze zijn interactief en direct meetbaar. En toch kun je heel veel aan magazines en andere periodieke offline uitgaven hebben. De reden? Ze hebben zich ontwikkeld tot sterke crossmediale producten. Dat betekent dat je in een magazine offline en online kunt combineren. Met bijvoorbeeld Virtual Reality (VR) kun je extra waarde of actualiteit toevoegen. 

Bovendien zijn magazines belangrijk voor beleving en attentiewaarde. Een eigen (sponsored/relatie) magazine levert je naamsbekendheid, loyaliteit en extra omzet op. Graag delen we daarom een paar magazinetips met je.

Doel: manage de lezersverwachting
Het klinkt simpel, maar het is essentieel: stel eerst het doel vast van je uitgave. Wil je bijvoorbeeld nieuwe klanten interesseren, bestaande klanten informeren, of een combinatie van beide? Het doel dat je kiest, heeft gevolgen voor de inhoud en de uitstraling. Een nieuwsuitgave ziet er heel anders uit dan een uitgave voor fashion of hoogwaardige producten. Door doel, inhoud en vorm optimaal op elkaar af te stemmen, kun je de verwachting van de lezer managen.

Cover: simpel en effectief
De cover is het gezicht van je magazine. En daarom een zeer belangrijk, zo niet hét belangrijkste onderdeel van je uitgave. De cover is daarnaast de spiegel van de inhoud. Je combineert deze twee functies door een cover simpel en effectief te houden. Dit doe je met een heel mooi coverbeeld en een paar streamers. De streamers geven een inkijkje in de verschillende onderwerpen en het grote beeld neemt de lezer vast mee in het belangrijkste verhaal.

Soorten pagina's: aandacht door golfbeweging
De boog kan niet altijd gespannen staan. Dat geldt ook voor de inhoud van een magazine. Er moet afwisseling in zitten, zo houd je de aandacht vast tot de lezer de hele uitgave uitheeft. Wij spreken van een golfbeweging in de diepgang en vormgeving van de artikelen of pagina's.

Advertenties: waarborg kwaliteit
Veel magazines hebben advertenties nodig om überhaupt uitgebracht te kunnen worden. Als ze aansluiten bij de inhoud is er eigenlijk geen enkel probleem. Natuurlijk is de voorwaarde dat de uitstraling en kwaliteit ervan passen bij de content. Geef daarom een standaard aan voor het aanleveren van de advertenties en vertel ook wat de specifieke content van je uitgave is. Sommigen magazines plaatsen de advertenties allemaal voor in het magazine. De gedachte is om hier de onafhankelijkheid van de inhoud te waarborgen. 

Vormgeving: vergroot de leesbaarheid
Een magazine heeft inhoud die gelezen of bekeken moet worden. De vormgeving is daarbij erg belangrijk. Het beeld moet tot zijn recht komen en de typografie moet voor leesbaarheid zorgen. Meestal wordt er voor een magazine met langere artikelen gekozen voor een lettertype met een schreef (dakjes aan de letters). Deze zorgen voor beter te lezen regels, omdat ze een lijn vormen die je ogen goed kunnen volgen. Gebruik ‘functioneel wit’. Dat is ruimte om beelden en tekst die het geheel ‘lucht’ geven en aantrekkelijk maken om te gaan lezen.

De leesbaarheid heeft uiteraard te maken met scanbare koppen en niet te lange alinea’s. Maar ook de breedte van de kolommen speelt een grote rol. Heel lange of juist heel korte zinnen maken de leesbaarheid kleiner. 

We hebben ook een paar tips op een rijtje gezet voor jou.

 

 


Wil jij weten wat wij voor jouw bedrijf of merk kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Dan vragen we het hemd van je lijf en kunnen we zien of we ook jouw doelgroep in beweging kunnen brengen.