Een communicatie concept maak je zo.

Door een eenduidig communicatieconcept zorg je voor continuïteit in je communicatie (herkenbaarheid) en zijn middelen makkelijker vanuit het basisconcept te ontwikkelen (zonder steeds het wiel opnieuw uit te moeten vinden). Dit scheelt daadwerkelijk in de uren voor vormgeving en tijd voor ontwikkeling.

Een communicatie concept is efficient en spaart kosten.

Voor het ontwikkelen van een concept heb je tijd en creativiteit nodig. Wij ontwikkelen concepten op een gestructureerde manier. Dat doen we door aan de hand van een debriefing een klein rapport te maken waarin we de markt weergeven met de ontwikkelingen, de concurrentie, de doelgroep en de onderscheidende waard(en).

Met het plan in de hand organiseren wij een brainstorm. Aan de hand van een korte introductie zullen we gaan associeren. We denken vanuit de doelgroep en stellen ons vragen of situaties voor. Uit deze vragen komen antwoorden die leiden tot minimaal tien ideëen. Al deze eerste ideëen worden gescreened op 'open deuren'. Van de overgebleven ideëen verdiepen we er één. En daarnaast bedenken we nog een laatste variant. De laatste is een nieuwe die helemaal opnieuw de feiten langsgaat. Het principe noemen wij 'Kill your darlings'.

 

Kort en goed hebben we nodig voor een brainstorm:

  • Debriefing (vertaling gesprek en vraag van klantzijde)
  • Marktplan (verkorte weergave van markt, concurrentie, doelgroep en usp's)
  • Korte omschrijving van de klant (product of dienst) 
  • Stel de vragen samen
  • Start de brainstorm en ontwikkel ideëen aan de hand van de antwoorden

 

Tip: om een brainstorm sturing te geven, kan je leuke vragen stellen die je dwingen om vanuit een ander perspectief naar je product, dienst of proces te kijken:

Plaats het product of de dienst uit de context, in een andere tijd of situatie. Vergroot het probleem of de oplossing eens. Of verklein deze juist. Dit geeft andere perspectieven en helpt je de beste vertaling van je concept te maken.

 

Regels voor een succesvolle brainstorm:

  • Tijdens een brainstorm zijn alle ideëen goed! (er is dan geen waarde oordeel)
  • Elke deelnemer heeft het recht direct ideëen te spuien
  • 'Maar' is een verboden woord
  • Probeer altijd een idee van de ander te begrijpen en aan te vullen
  • Maak grappen!

Na de waterval aan ideëen, kunnen de overgebleven twee ideëen worden ontwikkelt tot een visuele presentatie. Hiermee worden vorm en idee de basis van je communicatie. Aan de hand van deze basis (de informatie, de basis communicatie gedachte en de vormgeving) kunnen de middelen worden gemaakt.

 


Wil jij weten wat wij voor jouw bedrijf of merk kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Dan vragen we het hemd van je lijf en kunnen we zien of we ook jouw doelgroep in beweging kunnen brengen.